Polska, Szkiełkiem i okiem
Leave a comment

Pendolino – szybkość na polskich torach

Długo czekaliśmy, by coś się zmieniło na polskich torach. Dokładnie rok temu, 14 grudnia 2014 roku, na trasy wyjechały sławne już Pendolino. Swoją drogą ładna nazwa dla pociągu – wiecie co znaczy to słowo pochodzące z włoskiego? Wahadełko :). Pociągi te w Polsce mogą osiągać prędkość 200km/h i dzięki temu znacznie skrócił się czas podróżowania po kraju między największymi miastami. W pierwsze urodziny Pendolino w Polsce miałam okazję przetestować ten pociąg na trasie Wrocław – Warszawa. Przestawiam Wam moją ocenę tego środka transportu. Bilans wyszedł na wielki plus!

Ciekawostki o Pendolino

  1. Pierwsze szybkie pociągi zaczęły jeździć we Francji (TGV) oraz w Japonii (Shinkansen), dla nich budowano specjalne torowiska, by mogły osiągać zawrotne prędkości do 320km/h.
  2. W latach 70′ rozpoczęto szukanie pomysłu na taką konstrukcję pociągu, by był szybki i mógł poruszać się po standardowych torowiskach. Rozwiązanie – wychylne podwozie.
  3. W 1974 roku na tory wyjechał prototyp dzisiejszego Wahadełka.
  4. W latach 80′ i 90′ powstawały kolejne generacje Pendolino, a kolejne kraje uzupełniały swoje składy o te pociągi uzyskujące prędkość do 250km/h.
  5. Są też wersje bez wychylnego podwozia i takie jeżdżą np. w Hiszpanii.
  6. Dzisiaj Pendolino spotkamy głównie w Europie, eksploatowane są również w Rosji oraz w Chinach
  7. Klasa tych pociągów w Polsce to Express InterCity Premium.

Plusy i minusy

  1. Klasa 1 – pierwszy wagon składu, 86 miejsc, rząd podwójnych oraz rząd pojedynczych foteli, nad głowami półki na bagaż podręczny, przy wejściu do wagonu półki na większe bagaże.
  2. Klasa 2 – pięć wagonów, miejsca podwójne w otwartym wagonie lub w przedziale dla podróżujących z dziećmi do 6 lat i kobiet w ciąży , nad głowami półki na bagaż podręczny, przy wejściu do wagonu półki na większe bagaże. W dwóch wagonach są również stojaki do przewozu rowerów.
  3. W każdym wagonie znajduje się nowoczesna toaleta przypominają wc w samolocie. W wagonie restauracyjnym jest obszerna toaleta dla inwalidów, w której znajduje się również przewijak dla niemowląt.
  4. Wagon trzeci to wagon restauracyjny – w Warsie znajdują się miejsca stojące oraz siedzące, menu zawiera zestawy śniadaniowe oraz obiadowe, do picia oprócz standardowych kawy czy herbaty można zamówić piwo! Jedzenie smaczne, podane przez kelnera do stolika. Ceny umiarkowane, możliwość płatności kartą. Menu do wglądu tutaj.
  5. Wnętrze pociągu dobrze wykonane, fotele wygodne, rozkładane, przed każdym rozkładany stolik. W każdym wagonie jest opcja czterech siedzeń usytuowanych na przeciwko siebie z powiększonym stolikiem.
  6. Przy fotelach znajdują się haczyki na ubrania oraz lampka „do czytania” i gniazdko prądu.
  7. W pociągu działa wifi, ale niestety nie na całej trasie, często nie ma też zasięgu w telefonach.
  8. W czasie przejazdu przez pociąg przejeżdża obsługa z wózkiem z darmowym poczęstunkiem – kawa, herbata, woda, sok oraz bardzo mała przekąska – jak w samolocie.
  9. Komunikaty w pociągu wygłaszane są po polsku oraz angielsku, a na ekranach zawieszonych pod sufitem wyświetlane są reklamy związane z PKP.
  10. Funkcjonuje gazeta pociągowa – coś na kształt gazety samolotowej. Kilka ciekawych informacji o składzie Pendolino plus większość treści utrzymana w duchu podróżniczym – gdzie się wybrać na zwiedzanie w Polsce.
  11. Działa klimatyzacja, a poziom hałasu jest na tyle obniżony, że naprawdę jest cicho. Wewnątrz pociągu zainstalowany monitoring.
  12. Czas podróży na trasie Wrocław Główny – Warszawa Centralna to 3,5h czyli tyle, ile spędzimy w samochodzie. Porównanie czasów spędzonych w różnych środkach lokomocji:

    źródło: www.intercity.pl

    źródło: www.intercity.pl

  13. Ceny biletów od 49 pln
    źródło: www.intercity.pl

    źródło: www.intercity.pl

     

  14. Dostępne trasy:
    „POL rail Pendolino” autorstwa Therud. Licencja CC BY-SA 3.0 na podstawie Wikimedia Commons

    „POL rail Pendolino” autorstwa Therud. Licencja CC BY-SA 3.0 na podstawie Wikimedia Commons

     

Podsumowując – cichy i szybki pociąg, podróż w komfortowych warunkach, można w jej trakcie pracować na komputerze. W czasie podróży mamy możliwość zjedzenia śniadania lub obiadu w rozsądnej cenie. Szkoda, że Pendolino jeździ tylko na nielicznych trasach – liczę, że zwiększenie tras przed nami! Minus za brak stałego wifi i zasięgu w telefonach. Poza tym wielki plus dla PKP za te składy. Oceniam Pendolino bardzo dobrze i polecam podróżnym! Z okazji roku na naszych polskich torach PKP przygotowało specjalną rocznicową infografikę – znajdziecie ją pod galerią zdjęć.

źródło: www.intercity.pl

źródło: www.intercity.pl